ES Emisijas kvotu tirdzniecības sistēma un Sociālais klimata fonds. Eiropas Komisija, 2024 (video ar latviešu val. subtitriem pieejams šeit).

 

Kopš 2012. gada aviācijas radītās oglekļa dioksīda (turpmāk – CO2) emisijas ir iekļautas Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā (turpmāk – ES ETS). Saskaņā ar ES ETS visām aviosabiedrībām, kas darbojas Eiropā, gan Eiropas, gan ārpus Eiropas, ir pienākums uzskaitīt, ziņot un verificēt savas emisijas, kā arī nodot kvotas par šīm emisijām.

ES ETS līdz šim ir palīdzējusi samazināt aviācijas nozares oglekļa dioksīda emisijas par vairāk nekā 17 miljoniem tonnu gadā.

Papildus uz tirgū balstītiem pasākumiem kā ES ETS, aviācijas emisiju samazināšanu veicina arī operatīvie pasākumi, piemēram, gaisa satiksmes pārvaldības tehnoloģiju, procedūru un sistēmu modernizācija un uzlabošana.

2008. gadā pieņemtie tiesību akti tika izstrādāti tā, lai tos piemērotu emisijām, kas radušās no lidojumiem Eiropas Ekonomikas zonā (turpmāk – EEZ), uz to un tās iekšienē – ES dalībvalstīm, kā arī Islandei, Lihtenšteinai un Norvēģijai.  Tiesisko ietvaru ES ETS aviācijai nosaka ar Eiropas parlamenta un padomes direktīvas 2003/87/EK (2003. gada 13. oktobris), ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā un groza Padomes Direktīvu 96/61/EK ar Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas (turpmāk – ES ETS Direktīva), ES ETS direktīva 2023. gada 10. maijā tika grozīta ES “Gatavi mērķrādītājam 55” pakotnes ietvarā. Ar ES ETS direktīvas I pielikums nosaka tās aviācijas darbības, kuras ir iekļautas ES ETS.

Pagaidām ES ETS aviācijas sektoram ir pieejamas bezmaksas kvotas par katra gaisa kuģa operatora emitētajām CO2 emisijām. Bezmaksas kvotu apjoms tiek pakāpeniski samazināts 2024. un 2025. gadam. Sākot ar 2026. gadu ES ETS aviācijas sektoram nav piemērojamas bezmaksas kvotas.

Saistība ar ES ETS direktīvas reformu ir veiktas izmaiņas, kuras ietekmē ES ETS aviācijas sektoru:

  • no 2024. gada iekļauti lidojumi starp attālākiem reģioniem un citu valsti;
  • līdz 2030. gadam izslēgti lidojumi starp valsts attālākiem reģioniem un pašu valstu, starp dažādiem attālākiem reģioniem vienas valsts ietvaros;
  • papildus 2024. – 2030. gada periodam ir piešķirtas 20 miljoni bezmaksas kvotas, lai veicinātu ilgtspējīgas aviācijas degvielas (sustainable aviation fuels – SAF) izmantošanu aviācijas sektorā;
  • sākot ar 2025. gadu ziņošana par ne-CO2 emisijām ;
  • Starptautiskā Civilās aviācijas organizācija (ICAO) Starptautiskās aviācijas oglekļa dioksīda kompensēšanas un samazināšanas shēmas (CORSIA) ieviešana.

Saskaņā ar normatīvajiem aktiem Latvijas administrācijā esošajiem gaisa kuģu operatoriem savu monitoringa plānu un ziņojumu sastādīšanai ir jāizmanto Eiropas Komisijas izstrādātās elektroniskās veidlapas, kas elektroniski ir pieejamas valsts aģentūras „Civilās aviācijas aģentūra” mājas lapā.

Galvenie tiesību akti: