ES Emisijas kvotu tirdzniecības sistēma un Sociālais klimata fonds. Eiropas Komisija, 2024 (video ar latviešu val. subtitriem pieejams šeit).
Aktualitātes Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā – izmaiņas bezmaksas kvotu piešķiršanā, 2024. gada 7. marts
Seminārs Latvijas ETS dalībniekiem Aktualitātes Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā, 2023. gada 18. septembris:
Aktualitātes Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas 4. periodā (2021-2030), 2022. gada 30. novembris:
ES ETS 4. perioda finanšu līdzekļu izlietojuma ziņojumu iesniegšana
Finanšu līdzekļu izlietojuma ziņojumu ir nepieciešams verificēt un iesniegt kopā ar ikgadējo emisiju ziņojumu un darbības līmeņa ziņojumu ETS Reporting platformā (ets-reporting.ec.europa.eu/) līdz 2022. gada 15. martam.
Vēršam uzmanību, ka ikgadējo emisiju līmeņa ziņojumu jāiesniedz ievadot datus ETS Reporting sistēmas piedāvātajā elektroniskajā formā. Savukārt finanšu līdzekļu izlietojuma ziņojums un darbības līmeņa ziņojums iesniedzami Excel faila formātā, kā pielikums emisiju ziņojumam.
Finanšu līdzekļu izlietojuma ziņojuma veidlapa ES ETS 4. periodam
Pirmā darbības līmeņu ziņojuma un tā verifikācijas ziņojuma iesniegšana, 04.06.2021.
Operatoriem Valsts vides dienesta atbilstošajā reģionālajā vides pārvaldē līdz šī gada 2. jūlijam ir jāiesniedz darbības līmeņa ziņojumu un tā verifikācijas ziņojumu, elektroniskā formātā.
Pēc Eiropas Komisijas apstiprinājuma saņemšanas par Latvijas iekārtu sarakstu, ņemot vērā pirmo darbības līmeņa ziņojumos ietverto informāciju, VARAM pieņems lēmumu par bezmaksas emisiju kvotu piešķiršanu iekārtām
Semināra “Par Emisijas kvotu piešķiršanas kārtību Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas 4. periodā” informācija, 07.10.2020.:
- Semināra prezentācija "Plānotās izmaiņas bezmaksas emisijas kvotu sadales kārtībā ES ETS 4. periodā (2021 2030)"
- Jautājumi un atbildes
Informācija operatoriem:
Saskaņā ar 2012.gada 13.novembra Ministru kabineta noteikumiem Nr.769 „Noteikumi par stacionāro tehnoloģisko iekārtu dalību Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā” operatoram, lai saņemtu siltumnīcefekta gāzu emisijas atļauju emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas periodam, kas sākas 2021.gada 1.janvārī, līdz 2020.gada 23.oktobrim ir jāiesniedz savā Valsts vides dienesta reģionālajā vides pārvaldē:
- Iesniegums siltumnīcefekta gāzu emisijas atļaujas saņemšanai (veidlapa, 2012. gada versija);
- Priekšlikumi savas iekārtas darbības monitoringa nosacījumiem – Monitoringa plāna veidlapa (latviešu val.);
- Noteikumos minēto papildu informāciju un iesnieguma pielikumus.
Saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas normatīvajiem aktiem, operatoriem ik gadu līdz 15. martam ETS informāciju sistēmā būs jāiesniedz verificēts darbības līmeņu ziņojums:
- Darbības līmeņa ziņojums (veidlapa);
- Verificētāja veidlapa (vēl nav pieejama).
Bāzlīnijas datu ziņojums:
Līdz 30.maijam operatoriem jāiesniedz elektroniski attiecīgajai Valsts Vides dienesta reģionālajai struktūrvienībai:
- Verificēta ES ETS 4.perioda bāzlīnijas datu ziņojuma veidlapa (pieejama šeit)
- Verificēta ES ETS 4.perioda monitoringa metodikas plāna veidlapa (pieejama šeit)
- Verifikācijas ziņojuma veidlapa (pieejama šeit).
Noderīgi operatoriem:
Emisijas vienību tirdzniecība likumdošana
Eiropas Komisija ir izstrādājusi ES ETS 4.perioda bāzlīnijas datu ziņojuma veidlapas aizpildīšanas vadlīnijas (pieejamas šeit, angļu val.). Aicinām ar tām iepazīties pirms veidlapas aizpildīšanas.
Šīs veidlapas, pirms to iesniegšanas VVD, ir nepieciešams verificēt. Verifikācijas ziņojuma veidlapa ir pieejama šeit. Verifikācijas vadlīnijas pieejamas šeit.
Citas vadlīnijas un šo jomu regulējošos normatīvos aktus lūdzam skatīt zemāk.
Eiropas Savienības emisiju kvotu tirdzniecības sistēmas 4. periods
Ar 2021.gada 1.janvāri sāksies Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ceturtais periods. Šis periods paredzēts no 2021. līdz 2030.gadam.
Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ceturto periodu 2021.-2030.gads nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 19.marta direktīva Nr.2018/410, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, lai sekmētu emisiju izmaksefektīvu samazināšanu un investīcijas mazoglekļa risinājumos, un Lēmumu (ES) 2015/1814. Direktīvas konsolidētā versija latviešu valodā ir pieejama šeit.
Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ceturtā perioda 2021.-2030.gads nosacījumu ieviešanai un īstenošanai ir izstrādāti šādi Eiropas Komisijas tiesību akti:
- Eiropas Komisijas deleģētā regula (ES) 2019/856 (26.2.2019), ar ko attiecībā uz Inovāciju fonda darbību papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK
- Eiropas Komisijas deleģētā regula (ES) 2019/1603 ar ko attiecībā uz pasākumiem, kurus Starptautiskā Civilās aviācijas organizācija noteikusi aviācijas emisiju monitoringa, ziņošanas un verifikācijas nolūkā, lai īstenotu globālu tirgus pasākumu, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK
- Eiropas Komisijas Deleģētais lēmums (ES) 2019/708 (2019. gada 15. februāris), ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK, 2021.–2030. gada periodam nosakot sarakstu ar nozarēm un apakšnozarēm, kuras uzskatāmas par pakļautām oglekļa emisiju pārvirzes riskam
- Eiropas Komisijas īstenošanas regula (ES) 2018/2066 (2018. gada 19. decembris) par siltumnīcefekta gāzu emisiju monitoringu un ziņošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK un ar ko groza Komisijas Regulu (ES) Nr. 601/2012 Regulā ir aprakstīts SEG monitorings un ziņošana.
- Eiropas Komisijas īstenošanas regula (ES) 2018/2067(2018. gada 19. decembris) par datu verifikāciju un verificētāju akreditāciju saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/87/EK Regulā ir aprakstīta datu verifikācija un verificētāju akreditācijas kārtība.
- Komisijas deleģētā regula (ES) 2019/331 (2018. gada 19. decembris), ar ko nosaka Savienības mēroga pārejas noteikumus saskaņotai bezmaksas emisijas kvotu iedalei saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK 10.a pantu Regulā ir aprakstīti bezmaksas emisijas kvotu piešķiršanas nosacījumi.
- Komisijas Deleģētā regula (ES) 2019/401 (2018. gada 19. decembris), ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 389/2013, ar ko izveido Savienības reģistru
- Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2019/1842 (2019. gada 31. oktobris), ar ko nosaka noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK piemērošanai attiecībā uz sīkāku kārtību, kā izdarāmi bezmaksas emisijas kvotu iedales pielāgojumi sakarā ar darbības līmeņa izmaiņām
- Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2021/447 (2021. gada 12. marts), ar ko nosaka pārskatītās līmeņatzīmju vērtības bezmaksas emisijas kvotu iedalei 2021.–2025. gada periodam saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK 10.a panta 2. punktu
- Komisijas Īstenošanas lēmums (ES) 2021/927 (2021. gada 31. maijs), ar ko 2021.–2025. gada periodam nosaka vienoto starpnozaru korekcijas koeficientu emisijas kvotu bezmaksas iedales korekcijai
- Komisijas Deleģētā regula (ES) 2019/1868 (2019. gada 28. augusts), ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1031/2010 nolūkā kvotu izsolīšanu pieskaņot ES ETS 2021.–2030. gada noteikumiem un kvotu klasificēšanai par finanšu instrumentiem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/65/ES par izsoļu nosacījumiem
- Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2020/1001 (2020. gada 9. jūlijs), ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK piemērošanu Modernizācijas fonda darbībai, kura mērķis ir atbalstīt investīcijas energosistēmu modernizācijā un energoefektivitātes uzlabošanā atsevišķās dalībvalstīs
Papildus aicinām iepazīties ar Eiropas Komisijas vadlīnijām ETS 4.periodam. Tās plašāk apraksta konkrētu jautājumu risināšanu un ir papildinošas Direktīvai 2003/87/EK un regulām:
- 4.periods (2026. līdz 2030. gadam): Vadlīnijas, Bāzlīniju ziņojums un monitoringa metodoloģijas plāns
- Vispārējās vadlīnijas par kvotu piešķiršanas metodoloģiju ETS 4.periodam (GD1) (lat. val.) (ang. val.)
- Vadlīnijas emisijas kvotu apjoma noteikšanai iekārtās (GD2) (lat. val.) (ang. val.)
- Vadlīnijas datu ievākšanai (GD3)
- Vadlīnijas sākotnējo datu veidlapu un monitoringa plānu verifikācijai (GD4)
- Vadlīnijas emisiju kvotu monitoringam un ziņošanai (GD5)
- Vadlīnijas par ārpusiekārtu siltuma plūsmām (GD6)
- Vadlīnijas par piešķiramo emisijas kvotu izmaiņām saistībā ar darbības līmeni (GD7) (lat. val.) (ang. val.)
- Vadlīnijas par izplūdes gāzēm un procesu emisiju apakšiekārtām (GD8)
- Vadlīnijas specifiskiem sektoriem (GD9)
- Vadlīnijas par piešķiramo emisijas kvotām, ja iekārtas apvienojas vai tiek sadalītas (GD10)
Direktīva Nr.2018/410, salīdzinot ar ETS 3. periodu, paredz šādas izmaiņas:
- Būtiski samazināt emisijas kvotu kopapjomu, lai sasniegtu noteikto mērķi ES ETS radīto siltumnīcefekta gāzu emisiju apjomam – 43% samazinājums 2030.gadā salīdzinot ar 2005.gada apjomu;
- ES ETS emisijas kvotu kopapjoma straujāku samazināšanu – sākot ar 2021. gadu – par 2,2 % nevis 1,74 % gadā, kas ir līdzvērtīgs papildu emisiju samazināšanai aptuveni 556 miljonu tonnu apmērā laikposmā no 2020. līdz 2030. gadam.
- Izsolāmo kvotu daļu – 57 %, bet gadījumā, ja pieprasījums pēc bezmaksas kvotām rada nepieciešamību līdz 2030. gadam piemērot vienotu starpnozaru korekcijas koeficientu, izsolāmo kvotu īpatsvars būtu jāsamazina par 3 % no kopējā kvotu daudzuma.
- Bezmaksas kvotu piešķiršanas sistēmas pārskatīšanu, koncentrējoties uz oglekļa pārvirzes riskam pakļautajām nozarēm (apmēram 50 nozares, kurās pastāv lielāks risks, ka ražošanu varētu pārcelt ārpus ES), paredzot, ka šīs nozares kvotas saņems pilnīgi bez maksas;
- Nozarēs, kuras oglekļa emisiju pārvirze skar mazāk, bezmaksas kvotu likme sasniegs 30 %. Šīs bezmaksas piešķiršanas pakāpeniska atcelšana mazāk skartajām nozarēm sāksies pēc 2026. gada, izņemot centralizētās siltumapgādes nozari.
- Jauno iekārtu rezervei novirzāmo bezmaksas kvotu apjoma palielinājumu, kur sākotnēji ietilps pašreizējā laikposmā no 2013. līdz 2020. gadam neizlietotās kvotas un 200 miljoni kvotu no Tirgus stabilitātes rezerves (TSR), un līdz pat 200 miljoni kvotu tiks atgrieztas TSR, ja tās nebūs izmantotas laikposmā no 2021. līdz 2030. gadam.
- Emisijas kvotu apjoma piešķīruma pilnīgu atbilstību ražošanas apjomam, kur emisijas kvotu piešķiramais apjoms tiks grozīts, ņemot vērā ražošanas apjoma izmaiņas, kas ir lielākas par 15% un emisijas kvotu piešķiršanai izmantoto līmeņatzīmju atjaunināšanu, lai atspoguļotu tehnoloģisko progresu kopš 2008. gada;
- Turpinājumu dalībvalstu iespējai kompensēt netiešās oglekļa izmaksas saskaņā ar valsts atbalsta noteikumiem;
- Izveidot vairākus finansēšanas mehānismus, lai palīdzētu rūpniecībai un elektroenerģijas nozarei inovācijas un investīciju jomā:
1) Inovācijas fonds, ar ko tiks atjaunota programma "NER300", lai turpinātu atbalstīt mazoglekļa inovāciju atjaunojamo energoresursu jomā un oglekļa uztveršanas un uzglabāšanas projektos. “NER300” darbības joma tiks paplašināta, iekļaujot rūpniecības nozares (tostarp oglekļa uztveršanu un izmantošanu), un sākotnējais apjoms, ko veido bezmaksas kvotas un izsolē iegūtie līdzekļi, ir 400 miljoni kvotu. Ja izsolāmo kvotu īpatsvara uz noteikumiem balstīts samazinājums nav nepieciešams, vai arī ja nepieciešamais samazinājums nepārsniedz 3 %, fonda līdzekļus var palielināt par maksimums 50 miljoniem kvotu.
2) Modernizācijas fonds, kas tiks finansēts, izsolot 2 % no kopējām kvotām, ar mērķi veicināt energoefektivitāti un enerģētikas nozares modernizāciju tajās dalībvalstīs, kurās IKP uz vienu iedzīvotāju ir mazāks par 60 % no ES vidējā rādītāja (t.sk., Latvijā). Ja izsolāmo kvotu īpatsvara uz noteikumiem balstīts samazinājums nav nepieciešams, vai arī ja nepieciešamais samazinājums nepārsniedz 3 %, fonda līdzekļus varēs palielināt par maksimums 0,5 %. Lielāko daļu fonda resursu izmantos tam, lai atbalstītu investīcijas elektroenerģijas ražošanā un izmantošanā no atjaunojamiem avotiem, energoefektivitātes uzlabošanā, enerģijas uzglabāšanā un energotīklu modernizēšanā, papildus tam, lai atbalstītu taisnīgu pāreju no oglekļa atkarīgos reģionos. Netiks iekļauti enerģijas ražošanas projekti, kuros tiek izmantots cietais fosilais kurināmais, izņemot centralizētajai siltumapgādei dalībvalstīs, kurās IKP uz vienu iedzīvotāju 2013. gadā bija mazāks par 30 % no ES vidējā rādītāja. Ja tiek izmantota šī iespēja, investīcijām, kuras paredzētas minētās dalībvalsts enerģētikas nozares modernizācijai un nav saistītas ar cieto fosilo kurināmo, ir jāizmanto vismaz tādas pašas vērtības kvotas.