ES Emisijas kvotu tirdzniecības sistēma un Sociālais klimata fonds. Eiropas Komisija, 2024 (video ar latviešu val. subtitriem pieejams šeit).
Eiropas Savienība (ES) ir noteikusi jaunas emisijas tirdzniecības sistēmas izveidi (Direktīva (ES) 2023/959) – ETS2. Tā aptver degvielas un kurināmā patēriņu ēkās, autotransportā un papildu sektoros, t.i. rūpniecības nozarēs, uz kurām neattiecas ES Emisijas kvotu tirdzniecības sistēma (turpmāk – ETS).
ETS2 ir daļa no ES “Gatavi mērķrādītājam 55” likumdošanas pakotnes, lai samazinātu siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas ETS iekļautajās nozarēs par 62% līdz 2030. gadam, salīdzinot ar 2005. gadu.
ES ETS2 kvotu tirdzniecība tiks ieviesta 2027.gadā, savukārt ETS2 sistēmas operatoriem dati par kurināmā/degvielas patēriņu attiecībā uz 2024. gadu jāiesniedz 2025.gadā. Šīs sistēmas mērķis ir samazināt fosilo izejvielu patēriņu, lai katrs sektors sniegtu ieguldījumu SEG emisiju samazināšanā un nodrošinātu virzību uz klimatneitralitāti ES un Latvijā.
ETS2 monitoringa un ziņošanas nosacījumi balstās uz esošā ETS ietvarā noteiktajiem principiem, nodrošinot saskaņotu abu sistēmu darbību. Atbilstoši Direktīvas grozījumiem, ES dalībvalstīm līdz 2024. gada 30.jūnijam savos tiesību aktos ir jāpārņem uz ETS2 attiecināmās tiesību normas, tostarp:
- Siltumnīcefekta gāzu emisijas atļauju, tostarp emisiju monitoringa plānu izsniegšana un verificēšana;
- Prasība ETS2 degvielas un kurināmā operatoriem nodot emisijas kvotas atbilstoši izlietotās degvielas vai kurināmā daudzumu, kas nodots patēriņam tirgū ETS2 tvēruma darbībās;
- SEG emisiju monitoringa un ziņošanas nosacījumi;
- Prasība ETS2 degvielas un kurināmā operatoriem līdz 2025.gada 15.aprīlim ziņot par 2024. gada emisijām. Šāda informācija ir nepieciešama, lai Eiropas Komisija varētu noteikt kopējo emisijas kvotu daudzumu ETS2 sistēmas ietvaros.
ETS2 operatori
ETS2 operators ir degvielas/kurināmā vairumtirgotājs/mazumtirgotājs, kurš patēriņam nodod degvielu/kurināmo ETS2 tvēruma sektoriem/darbībām. ETS2 operatoriem būs pienākums ziņot par CO2 emisijām no degvielas/kurināmā daudzuma, kas nodots patēriņam sadedzināšanai ETS2 tvēruma sektoriem/darbībām.
ETS2 darbības shēma
1. ETS2 operators nodod patēriņam degvielu/kurināmo autotransporta, ēku un papildu sektoros.
2. Emisijas, kuras rodas no šiem sektoriem degvielas/kurināmā sadegšanas procesā tiek monitorētas. ETS2 operatora pienākums ir izstrādāt Monitoringa plānu, kurā norāda degvielu/kurināmā plūsmas, aprēķina metodes, u.c. Papildus katru gadu, sākot ar 2025. gadu, ETS2 operatoram jāizstrādā ikgadējais emisiju ziņojumus, kurā norāda degvielas plūsmas un emisiju apjomu atbilstoši kalendārajam gadam. Monitoringa plāns un ikgadējais emisiju ziņojums jāiesniedz Valsts vides dienestam. Lai ETS2 operators iegūtu Siltumnīcefekta gāzu emisiju atļauju (SEG atļauja), tam ir jābūt apstiprinātam Monitoringa plānam. Monitoringa plāns ir daļa no SEG atļaujas. Kad monitoringa plāns tiek apstiprināts, Valsts vides dienests izsniedz SEG atļauju ETS2 operatoram. SEG atļauja ETS2 operatoram ir jāiegūst līdz 2025. gada 1. janvārim, lai turpinātu degvielas/kurināmā tirdzniecību.
3. 2027. gadā sāksies ETS2 kvotu tirdzniecība, kuras ETS2 operators iegādāsies, lai tās nodoto 2028. gadā. ETS2 operatoram būs jānodod 1 emisiju kvota par 1 emitēto emisiju tonnu. Ieņēmumi no ETS2 nodotajām kvotām tiks novirzīti Sociālajam klimata fonda plānam un Emisijas kvotu izsoļu instrumentam. Sociālais klimata fonds ir Eiropas Savienības budžeta programma, attiecīgi tā īstenošana tiks balstīta uz Eiropas Savienības fondu, tostarp Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma īstenošanas kārtību. Emisijas kvotu izsoļu instrumenta galvenie finansējuma izmantošanas virzieni ir klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām, tai skaitā tādu projektu finansēšanai, kuru mērķis ir sniegt finansiālu atbalstu mājsaimniecībām ar zemiem ienākumiem energoefektivitātes palielināšanai ēku sektorā un transporta gala lietotājiem ar zemiem un vidējiem ienākumiem. Iegūtie ienākumiem no nodotajām kvotām sekmēs veiksmīgu ETS2 ieviešanu Latvijā un veicinās sociāli taisnīgu pārkārtošanos uz klimatneitralitāti, risinot sociālo ietekmi, ko rada ēku un autotransporta sektoru iekļaušana ETS.
1* ETS2 operators atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 13. oktobra direktīvas 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā un groza Padomes Direktīvu 96/61/EK 3. panta ae) punktam;
2* ETS2 tvērumā neietilpst tādi kurināmie kā kūdra un biomasa. ETS2 tvērumā ietilpst jebkurš energoprodukts, kuri definēti 2003. gada 27. oktobra Padomes Direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai 2. panta 1. un 3. punktā, kā arī I pielikumā;
3* Informācija par ETS2 tvērumā esaošajiem sektoriem/darbībām.
Atšķirība starp ETS un ETS2
ETS iekārtu operatori regulāri ziņo par savu iekārtu faktiskajām SEG emisijām un nodod atbilstošu emisijas kvotu daudzumu (1 tonna CO2 vai līdzvērtīgs daudzums citas SEG ir viena emisijas kvota). Maksimālās robežas ietvaros uzņēmumi saņem vai pērk emisijas kvotas, kuras var tirgot pēc vajadzības. Maksimālais ierobežojums katru gadu samazinās, nodrošinot kopējo emisiju samazināšanos.
ETS iekārtu operators ziņo par savām faktiskajām SEG emisijām, kuras rodas sadedzinot kurināmo iekārtā, radot siltumenerģiju. ETS2 operators ziņos par patēriņam nodotās degvielas/kurināmā SEG emisijām, kuras rodas sadegšanas procesā ETS2 tvēruma sektoros/darbībās.