Straujiem soļiem tuvojas apkures sezona, kad dabasgāzes izmantošana jo īpaši apkures vajadzībām būs aktuāls jautājums teju 60 tūkst. mājsaimniecību Latvijā. No š.g. 1. maija dabasgāzes tirgus mājsaimniecībām ir pilnībā atvērts. Lai novērtētu, cik plaši Latvijas mājsaimniecību lietotāji, mainījuši savu dabasgāzes tirgotāju un izvēlējušies savam patēriņam atbilstošu piedāvājumu, Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) sadarbībā ar pētījuma centru “SKDS” ir uzsākusi sabiedriskās domas aptauju. Aptauja ilgs aptuveni nedēļu, sākot no š.g. 1.augusta.
Latvijā dabasgāzes tirgus daļēji tika atvērts 2017.gadā. Kopš tā laika mājsaimniecībām bija izvēle – turpināt saņemt dabasgāzi no publiskā tirgotāja AS “Latvijas Gāze” par regulētu dabasgāzes cenu vai iegādāties dabasgāzi par tirgus jeb neregulētu cenu no jebkura dabasgāzes tirgotāja. No š.g. 1.maija dabasgāzes tirgus ir pilnībā atvērts. Proti, jebkurš Latvijas mājsaimniecības lietotājs var izvēlēties savam patēriņam piemērotāko dabasgāzes tirgotāju un piedāvājumu, un dabasgāzes cenu nosaka abas puses (lietotājam un dabasgāzes tirgotājam), savstarpēji vienojoties.
Aptaujas rezultāti ļaus noskaidrot, ne vien to, cik liela daļa no Latvijas mājsaimniecību lietotājiem ir mainījuši savu dabasgāzes tirgotāju, bet arī izpētīt kādam produktam – fiksētam vai mainīgas cenas – mājsaimniecības dod priekšroku, kā arī analizēt citus tirgus aspektus. Pēc aptaujas rezultātu apkopšanas KEM informēs par aptaujas rezultātiem publiski.
KEM Valsts sekretāre Līga Kurevska: “Mēs zinām, ka mainīt ieradumus ir grūti un enerģijas sektors nav izņēmums. Divu gadu laikā pēc elektroenerģijas tirgus atvēršanas mājsaimniecībām 2015. gadā, iespēju izvēlēties sev izdevīgāko produktu bija izmantojuši vien 23% lietotāju. Šobrīd, teju astoņus gadus vēlāk, izvēli izdarījuši jau 80% elektroenerģijas lietotāju. Pēc dabasgāzes tirgus atvēršanas š.g. maijā, redzam, ka konkurences un vairumtirgus tendenču iespaidā, lietotājiem atrodot sev piemērotāko dabasgāzes produktu, ir iespējams būtiski ietaupīt. Sabiedrības iesaistīšana, mūsuprāt, ir kopēja mācīšanās un domāšana par labākajiem risinājumiem. Informēts lietotājs pieņem sev piemērotākos lēmumus un tādējādi palīdz ne vien sev, bet nozarei kopumā. Lai spertu arvien drosmīgākus soļus iepretim klimatam draudzīgākai ekonomikai, kas veicina mūsu cilvēku labklājību, mums ir būtiski ne vien raudzīties uz citu valstu pieredzi, bet arī uzklausīt sabiedrības viedokli. Strādājot pie enerģētikas un klimata mērķu īstenošanas, mēs mērķējam būt soli priekšā – prognozēt situācijas attīstību un sabiedrības vajadzības tālāko lēmumu pieņemšanā.”
KEM aicina mājsaimniecības lietotājus, kurus sasniedz minētā aptauja internetā, aktīvi iesaistīties, sniedzot informāciju par savu individuālo mājsaimniecības situāciju. Sabiedriskās domas aptauju KEM ir uzticējusi veikt SKDS. Aptaujas respondenti ir Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18-75 gadiem, izlases apjoms – 1000 respondentu, aptverot visu Latvijas teritoriju.